مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس
27
اسفند 1398
0 نظر

مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس

پس از گمانه زنی و اطلاعات گوناگون، درباره جدیدترین کنسول ایکس باکس، سرانجام شرکت مایکروسافت مشخصات فنی کنسول XBox Series X را اعلام کرد.

ایکس باکس سری ایکس - XBox Series X

اکنون که به انتهای نسل هشتم کنسول های بازی نزدیک میشویم، باید برای ورود محصولات تازه نفس مایکروسافت، سونی و نینتندو و رقابت بین این سه شرکت آماده شویم. از همینرو شرکت مایکروسافت که مدتی قبل با معرفی ظاهر و نام کنسول خود در نسل نهم بعنوان اولین شرکت وارد گود رقابت شد، سرانجام مشخصات و اطلاعات کامل کنسول ایکس باکس سری ایکس را منتشر کرد. این کنسول که ادامه دهنده 3 کنسول قبلی مایکروسافت و با قدرتی بسیار بالاتر از ایکس باکس وان ایکس تولید شده، با طراحی چشم نواز و نامگذاری عجیب جدیدترین اقدام مایکروسافت برای به چالش کشیدن رقبا است که اتفاقا با مشخصاتی که اعلام شده، باید اعلام کرد با محصولی شگفت انگیز و بسیار قدرتمند مواجه هستیم.

مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس

کنسول اکس‌باکس سری اکس از پردازنده اصلی سفارشی شده Zen 2 با ۸ هسته و فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی بهینه شده RDNA 2 با فرکانس ۱٫۸۲۵ گیگاهرتز و قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی استفاده کرده است. حافظه موقت ایکس باکس سری ایکس ۱۶ گیگابایت با باس ۳۲۰ مگابایت با پهنای 10 گیگابایت است. البته RAM کنسول با استفاده از هارد ۱ ترایابت SSD باعث شده تا سرعت اجرا و بارگذاری بازی بسیار سریع شده و به احتمال زیاد در بازی های نسل نهم، شاهد صفحه Loading نباشیم. از طرفی ایکس باکس سری ایکس امکان اتصال کارت افزایش ۱ ترابایت هارد را برای فضای ذخیره‌ خارجی قابل ارتقا نیز دارد؛ ضمن اینکه میتوان از طریق پورت USB هارد اکسترنال با پورت USB 3.2 را نیز به کنسول اضافه کرد. همانند ایکس باکس وان نیز درایو بلو-ری در این کنسول تعبیه شده که البته از کیفیت ۴K UHD نیز پشتیبانی می‌کند.
این قدرت باعث خواهد شد بازی های ایکس باکس سری ایکس با رزولوشن ۴K، نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و قابل ارتقا تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا شود که در کنار بهبود عملکرد بازی در استریم، پشتیبانی از قابلیت Backward کامل شده و امکان دسترسی سریع به ۱۰۰ گیگابایت از Asset های بازی را فراهم می‌کند.

دسته ایکس باکس سری ایکس : XBox Series X

طراحی دسته ایکس‌باکس سری ایکس در نگاه اول تفاوت چندانی با دسته XBox One ندارد که نشانه بلوغ دسته نسل هشتمی مایکروسافت است، البته وقتی با دقت کنترلر ایکس باکس سری ایکس بررسی شود، این محصول تکامل خود را به رخ خواهد کشید. دسته کنسول جدید مایکروسافت با ظاهری کوچکتر و ظریفتر از نسخه نسل هشتمی، از کلید Share بهره گرفته و دکمه‌های Shoulder و Trigger نیز بافت جدیدی دارند که کار با آن را در طولانی مدت آسان‌تر خواهد کرد. از طرفی جهت نمای دیجیتال دسته ایکس باکس سری ایکس مشابه کنترلر ایکس باکس وان الیت است.

دسته اصل ایکس باکس سری ایکس

دسته XBox series X همانند برادران بزرگتر خود در نسل هفتم و هشتم، از باتری قلمی AA استفاده می‌کند؛ گرچه باتری شارژی نیز برای این دسته ها قابل استفاده بوده و حتی به زودی مایکروسافت باتری شارژی ویژه دسته ایکس باکس سری ایکس را نیز تولید خواهد کرد. پورت اتصال دسته نیز از نوع USB تایپ C خواهد بود که میزان تاخیر در تجربه بازی‌های Project xCloud برروی تلفن همراه و تبلت را کاهش خواهد داد.

قیمت اکس باکس سری اکس - XBox Series X

با توجه به اینکه کنسول XBox جدید مایکروسافت دارای مشخصات سخت افزاری قدرتمند و قطعات گران قیمت مانند هارد SSD با ظرفیت بالا خواهد بود، نباید منتظر قیمت پایین و ارزان برای ایکس باکس سری ایکس باشیم. طبق تحلیل کارشناسان بازار کنسول نسل نهم مایکروسافت همانند کنسول پلی استیشن 5 قیمتی نزدیک به 500 دلار خواهد داشت که در مقایسه با کنسول های ایکس باکس وان و یا پلی استیشن 4 گرانتر خواهد بود. اما باید تا زمان عرضه کنسول اکس‌باکس سری اکس در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی منتظر قیمت رسمی و تایید شده کنسول XBox Series X ماند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)