صنعت ویدئو گیم در دستان نینتندو و پلی استیشن
17
بهمن 1401
0 نظر

صنعت ویدئو گیم در دستان نینتندو و پلی استیشن

پس از گذر 50 ساله، هنوز شرکتهای ژاپنی هستند که نبض بازار کنسول های بازی را در اختیار دارند.

آمار فروش کنسول های بازی

تقریبا 50 سال از مفهوم کنسولهای بازی و سرگرمی دیجیتالی گذشته و همچنان رقابت بین دو قطب فعال در این زمینه یعنی ژاپن و آمریکا ادامه دارد. با اینکه این صنعت که توسط آمریکا و کنسول مگناکس اودیسه خلق شده و پس از چندین دهه به بلوغ کافی رسیده، اما جز در زمان آتاری 2600، همیشه کفه موفقیت این صنعت جذاب و پرطرفدار، به سمت ژاپن سنگینی کرده است.
در طول 52 سال شرکتهای متعددی در زمینه ساخت کنسول بازی خانگی یا همراه فعالیت داشته اند که به مرور از بازار حذف شده و جای خود را به شرکتهای خلاق داده‌اند. اما در این میانه شرکت نینتندو به عنوان قدیمی ترین شرکت توانسته به فروش خیره کننده بیش از 800 میلیون کنسول در طول تاریخ خود دست یابد. از طرفی سونی هم به رکورد 585 میلیون کنسول پلی استیشن دست یافته است. باید این نکته را نیز در نظر داشت که نینتندو از نسل دوم بازیهای کامپیوتری حضور داشته و در ژاپن نیز بسیار محبوب است؛ اما سونی در نسل پنجم و دیرتر از هموطن خود وارد رقابت شده که با احتساب این اختلاف زمانی، باید به محبوبیت کنسول های پلی‌استیشن اعتراف کرد. این آمار با 5 محصول از کنسول‌ خانگی PS1 ، PS2 , PS3 , PS4 و PS5 و همچنین دو نسل کنسول دستی PS Vita و PSP را شامل می‌شود که با بیش از 15 مدل کنسول های ساخت نینتندو مقایسه میشود.

فروش کلی پلی استیشن

نکته جالب عدم موفقیت شرکتهای بسیار ثروتمند و شناخته شده در سطح جهانی مانند اپل، گوگل و حتی مایکروسافت است که نتوانستند همانند رقبای ژاپنی به فروش بالایی دست یابند. با اینکه مایکروسافت در نسل ششم با ایکس باکس وارد این رقابت شد و توانسته بازار خود را خلق کند و موفقیتهای فراوانی برای ردموندی ها ایجاد کند، اما هنوز تبدیل به قطب اصلی نشده و این شرکتهای ژاپنی هستند که رکوردها را در اختیار دارند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)