Loading...
فیلتر






نماد اعتماد

آمار
  • تعداد کالا: 1128
  • بازدید امروز: 1655
  • بازدید دیروز: 4169
  • بازدید کل: 1501101

نسل پنجم کنسول های خانگی

جدیدترین هاپربازدیدترین هامحبوب‌‌ترینپرفروش‌ترینارزان‌ترینگران‌ترین
تعداد نمایش 122448

پس از پایان عمر نسل دوم و در میانه نسل چهارم، شرکت چندملیتی 3DO که از ترکیب چندین کمپانی شکل گرفته بود، با تولید کنسول بازی 3DO Interactive Multiplayer در سال 1993 برای بازار آمریکا، عملا آتش رقابت سنگین و بی رحمانه در نسل پنجم کنسول های خانگی را روشن کرد. آتاری نیز با کنسول آتاری جگوار در همین سال برای کسب قدرت از دست رفته خود برگشت. اما بازهم رقابت اصلی بین سگا و نینتندو وجود داشت که بازیگر جدیدی در صنعت بازی های ویدئویی وارد شد: سونی با پلی استیشن.
سگا با کنسول سگا ساترن که ابتدا در سال 1994 وارد بازار ژاپن شده بود، به سرعت رقیب ناشناخته از برندی بسیار مشهور را در کنار خود دید. سونی در همان سال 1994 کنسول پلی استیشن را برای بازار ژاپن منتشر کرد. هر دو شرکت سگا و سونی، کنسول های خود را برای اروپا و آمریکا در سال 1995 منتشر کردند. تا اینکه نینتندو با کنسول نینتندو 64 در سال 1996 وارد گود در بازارهای ژاپن و آمریکا شد و سه ضلعی نینتندو، سگا و سونی شکل گرفت. اما در پایان این نسل، همگان شاهد حضور برندی جدید با پشتیبانی خوب از سونی بودند، زیرا که پلی استیشن تبدیل به اولین کنسول بازی خانگی با فروش بیش از 100 میلیون نسخه شد که بسیار فراتر از انتظارات اولیه بود. پس از سونی پلی استیشن، نینتندو 64 با فروش 32 میلیونی به کار خود پایان داد و سگا ساترن نیز نتوانست به بیش از 10 میلیون نسخه فروش دست یابد.

در نسل پنجم کنسول های بازی، شاهد چندین رقابت بودیم : کارتریج (نینتندو 64 ) با دیسک (سگا ساترن و پلی استیشن و ...) ، با سابقه ( آتاری و نینتندو ) و تازه کار (سونی و اپل ) ، ثروتمند (اپل و سونی ) با ورشکسته ( آتاری ) ، ژاپن با آمریکا و از گرافیک 16 بیتی تا 64 بیتی. در این نسل بسیاری شرکت های دیگر مانند اپل و باندای با کنسول پیپین، ان ای سی با پی سی اف ایکس ، باندای با پلیدیا ، کاسیو با لوپی، آتاری با آتاری جگوار و ... نیز حاضر بودند که همگی در این نسل، از ساخت کنسول بازی کنار کشیده و عرصه را برای رقابت بزرگان این صنعت بازتر کردند.
دوره 12 ساله نسل پنجم ساخت کنسول بازی که از 1993 تا 2005 طول کشید، یکی از سرنوشت سازترین و مهمترین دوره ها در تاریخ بازی های ویدئویی است که سمت و سوی بازی سازی و صنعت گیم را تغییر داد.

برگشت به بالا