آموزش راه اندازی و کار با نینتندو وی
12
مهر 1402
1 نظر

آموزش راه اندازی و کار با نینتندو وی

بهترین روش برای استفاده بهینه و راه اندازی صحیح کنسول نینتندو wii کپی خور بصورت کامل و 0 تا 100 در این مقاله آموزش داده خواهد شد.

نیتندو وی Wii

کنسول Wii پس از عدم توفیق گیم کیوب در رقابت با PS3 و XBox 360 با قدرت سخت افزاری پایینتر از آنها، اما سرشار از ایده و خلاقیت توسط نینتندو تولید شد. اساس موفقیت و استقبال بالای Wii در استفاده از ایده ورزش و حرکات بدن در اجرای بازی است که باعث شد کاربران بیشتری به آن جلب شوند. نینتندو در تمامی مدلهای Wii از یک سخت افزار استفاده کرده و از همینرو بین مدلهای Wii تفاوت سخت افزاری وجود ندارد و تفاوتها در لوازم جانبی ، طراحی و پکیج باندل است؛ یعنی ممکن است یک پکیج دارای دو دسته ریموت + دو نانچاک باشد و دیگری همراه با قطعه موشن پلاس. یک مدل Wii ممکن است مشکی با فرمان بازی ماریو کارت باشد و دیگری رنگ قرمز تولید شده به مناسب ساخت بازی ماریو. پس در هنگام تهیه به مشخصات و متعلقات محصول دقت کنید تا علت تفاوت قیمتها مشخص شود. البته با اینکه Wii با Wii Mini از لحاظ سخت افزار و اجرای بازی تفاوتی ندارند و تفاوتها در ظاهر و جزئیات مشخصات است، اما این کنسولها کاملا با محصول نسل بعدی نینتندو یعنی Wii U (با پشتیبانی از تصاویر HD و کابل HDMI) متفاوت است و مشخصات و سخت افزاری مجزا از هم دارند.

نصب و راه اندازی Wii

اتصالات نینتندو Wii بر خلاف ظاهر پیچیده، بسیار ساده است. اتصالات باسیم:
1-پورت تصویر AV یا کامپوننت (این کنسول از تصویر HD و کابل HDMI پشتیبانی نمی‌کند) را به فیشهای رنگی پشت تلویزیون متصل کرد.
2-با توجه به برق مصرفی آداپتور (برق ایران 220 تا 240 ولت بوده مناسب آداپتور برق ژاپن و آمریکا 110 تا 120 ولتی نیست و باید ترانس تبدیل تهیه کرد) به برق شهری متصل کرد.
3-سنسور بار که باید در جای مناسب که سیگنالهای حرکتی را دریافت کند ، از طریق سیم بلندی به پشت کنسول متصل میشود.
اتصال بیسیم :
پس از قرار دادن صحیح باتری قلمی یا شارژی (سالم و نو بودن و دقت به علائم + و - باتری ) دسته اصلی که بنام ریموت مشهور است قابل روشن شدن است. اما پشت ریموت کنترل در محفظه باتری دکمه ریز گردی وجود دارد. همرنگ همان دکمه، در محفظه زیر دیسک درایو نیز دکمه مستطیل شکلی وجود دارد. (دکمه Sync روی کنسول برای اتصال هر قطعه بیسیم مانند Wii Fit نیز کاربرد دارد).

اتصال دسته ریموت wii به کنسول

در صورتیکه درست باتری سالم را نصب کرده باشید، با زدن همزمان دو دکمه قرمز Sync چراغهای پایین ریموت از حالت چشمک زن خارج شده و اولین چراغ آن آبی خواهد شد. لازم به ذکر است هر کدام از چراغها به معنای اتصال دسته 1 تا 4 است و برای میزان شارژ باتری نیست.
حال در صفحه اول Wii شاهد 12 پنجره خواهید بود. اگر عمل سینک ریموت درست انجام شده باشد، با دکمه های ریز + یا - میتوانند صفحات منو را تغییر دهند. اما باید نشانگر انگشت را در صفحه پیدا کرد. برای پیدا کردن این نشانگر فاصله کافی از سنسور بار گرفته، ریموت را بصورت عمودی (شبیه کنتل تلویزیون) در دست گرفته و به آرامی روبروی سنسور بار تکان دهید. با کمی دقت و وسواس انگشت اشاره را پیدا خواهید کرد که کاربردی شبیه به نشانگر ماوس در کامپیوتر دارد. با این نشانگر در منوی اولیه Wii قادر به انتخاب با دکمه A و یا لغو با دکمه B خواهید بود.
در 60 یا 70 درصد بازیها نیاز به اتصال قطعه دوم دسته بازی به نام نانچاک (در ابتدای همان بازی اعلام می‌شود) خواهد بود که بصورت ساده و راحت به انتهای ریموت متصل میشود. حتی در صورت اتصال قطعه افزایش حساسیت موشن پلاس نیز، باز میتوان نانچاک را به زیر موشن پلاس نصب شده زیر ریموت متصل کرد و بدون نگرانی و دغدغه از ریموت موشن پلاس دار و نانچاک استفاده کرد.

اجرای بازی در کنسول Wii

نینتندو Wii بصورت پیش فرض تنها میتواند دیسک اورجینال را تهیه کند، البته بازیهای کم حجم با فرمت WAD قابل نصب بر روی حافظه 500 مگابایتی آن نیز هستند. همچنین در صورتیکه کپی خور دیسک شود میتوان همانند روش دیسک اورجینال از دیسکهای کپی نیز استفاده کرد. اما با توجه به روش های رایت دیسک DVD و مشکلات ریجن و منطقه بندی بازیها، روش کپی خور از طریق پورت USB یا رم SD ابداع شده که میتوان بدون هیچ مشکلی از اجرای فایل بازیهای Wii لذت برد. تنها کافیست در زمانیکه کنسول خاموش است، فلش مموری را به پورت اول کنسول و یا رم SD را در جلوی کنسول (در محفظه زیر درایو دیسک) متصل کرد، دستگاه را روشن کرده و در منوی اولیه نینتندو Wii ، پنجره USB Loader و یا Neo Gamma را پیدا و باز کرد. اگر فلش درست آماده شده و نصب شود، پس از باز کردن پنجره USB Loader پس از چند ثانیه لیست بازیها نمایش داده شده که میتوان با نشانگر انگشت با دکمه A آنرا انتخاب کرد و داخل بازی شد. از طریق نئوگاما نیز وقتی صفحه ساده سیاه رنگ باز شد، از خط دوم آن باید مسیر اجرای بازی از روی DVD یا USB و یا SD را با چپ و راست کردن D-pad انتخاب کرد. پس از زمان کوتاهی نام اولین بازی در خط اول نمایش داده میشود. در این حالت میتوان به خط اول برگشت و با تکان دادن D-pad به چپ و راست به اسم هر بازی داخل فلش رسید و با زدن دکمه A وارد بازی خواهید شد.

روش های کپی خور نینتندو وی Nintendo wii

برای تعویض بازی باید از طریق دکمه Power قرمز رنگ روی ریموت، کنسول را خاموش کرده و مجددا بازی جدید را انتخاب و اجرا کرد. لازم به تاکید است نباید تحت هیچ شرایطی کنسول Wii کپی خور شده را به اینترنت متصل کرد.

نصب بازی Wii

برای نصب بازی بر روی فلش مموری (باید از نوع USB 2.0 باشد) یا رم SD لازم است ابتدا بصورت NTFS فرمت شود، سپس توسط یکی از دو برنامه WBFS Manager و یا Wii Back Up Manager نیز دوباره فرمت شود تا اجازه کپی و تبدیل فایل بازی بر روی فلش / رم را به کاربر بدهد. نشانه فرمت صحیح هم روشن شدن گزینه Browse است که با انتخاب آن میتوان فایل دانلود شده را به درون فلش / رم SD منتقل کرد. این انتقال چند دقیقه طول خواهد کشید. پس از اتمام برنامه را بسته و حافظه را بصورت ایمن خارج کنید و به پورت اول USB و یا اسلات رم SD وارد کنید. در صورتیکه فایل بازی در برنامه های Neo Gamma و یا USB Loader نمایش داده نشود، پس رویه کپی درست انجام نشده است و یا فایل بازی خراب است.

پورت USB اتصال فلش نینتندو wii

در نهایت باید مراقب بود فلش مموری یا رم SD که توسط برنامه مخصوص خود پر از بازی شده را به کامپیوترهای ویروسی یا آلوده متصل نکرد و اگر به کامپیوتر ایمن و پاک نیز متصل شد، پیام فرمت کردن آن را لغو کرد و تمام فرآیند حذف یا انتقال بازی از طریق برنامه های نامبرده انجام میشود.

دانلود بازی Wii

فایل بازی Wii بصورت پیش فرض در کامپیوتر های ویندوز یا مکینتاش یا لینوکس قابل مشاهده نیستند و تنها کنسول Wii قادر به شناسایی و اجرای آن خواهد بود. اما برای اینکه در کامپیوتر قابل شناسایی باشد، این فایل باید به فرمت WBFS یا ISO تبدیل شود. از طرفی برای دسترسی راحت و بهتر این فایل در اینترنت، ممکن است فایل بازی Wii بصورت فشرده شده با فرمت RAR نیز در دسترس باشند. وقتی فایل بازی دانلود شد، اگر فرمت WBFS بود که میتوان با برنامه های انتقال فایل عملیات کپی بازی را انجام داد، اگر فایل ISO بود با برنامه زیر این فایل تغییر فرمت خواهد یافت و اگر هم فایل RAR بود باید آنرا استخراج (EXtract) کرد تا به فایل نهایی دست یافت.
با توجه به حجم 500 تا 9 گیگی بازیهای Wii پیشنهاد میشود برای تست و یادگیری روش کپی، فایل کم حجم را از سایت دانلود کرد و در صورتیکه فایل بازی سالم بود و روش نیز درست انجام شده باشد، باقی بازیها را نیز از همان سایت دانلود کرد.

سایت دانلود بازی های نینتندو Wii

سایتهای فراوانی برای دانلود بازی Wii وجود دارند. کافیست در اینترنت عبارتهای Wii Free Games یا Wii Free ROMS Download را سرچ کرده و فایلهای بازی چند سایت اول معرفی شده را امتحان کنید. البته فروشگاه آتاری ایران امکان کپی و ارسال بهترین بازیهای Wii را از طریق نصب بازی روی فلش / SD و یا کپی بازی روی هارد اکسترنال را نیز دارد.

اگر پس از مطالعه این مطلب، سوال یا ابهامی ایجاد شده، میتوانید با پرسش در همین صفحه باعث تکمیل این مقاله شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)