آموزش راه اندازی پلی استیشن 2 + اجرای بازی های PS2
4
آبان 1402
0 نظر

آموزش راه اندازی پلی استیشن 2 + اجرای بازی های PS2

آموزش های کاربردی صفر تا صد ps2 فت و اسلیم ، دیسک سی دی خور یا فلش خور در این مقاله در اختیار کاربران قرار میگیرد.

کامل ترین آموزش پلی استیشن 2

از اولین مدل پلی استیشن 2 که در سال 2000 عرضه شده تا آخرین مدل که با نام اسلیم در سال 2013 تولید شدند، همگی دارای سخت افزار و قدرت یکسان هستند که مهمترین تفاوتها در ظاهر و ابعاد است. البته مدل اولیه یا فت دارای درایو مکشی DVD بودند، اما مدل اسلیم بصورت درب از بالا عرضه میشوند؛ ضمن اینکه مدل اسلیم در دو حالت اتصال مستقیم به برق شهری و یا اتصال به آداپتوری هم قابل انتخاب هستند که در کارکرد یا منوی تفاوتی باهم ندارند. در نهایت مهمترین فرقی که بین مدلهای PS2 وجود دارد، نحوه اجرای بازی از طریق دیسک درایو و یا فلش مموری از طریق پورت USB است که باعث اختلاف قیمت یا حتی تغییر منو خواهد شد.

مقایسه انواع مدلهای PS2 پلی استیشن 2 سونی

راه اندازی وصل کردن ps2 پلی استیشن 2 روی تلویزیون

برای روشن کردن PS2 پس از توجه به میزان برق مصرفی (بین 110 تا 240 ولت متغیر بوده که باید دقت شود) و برق مستقیم یا آداپتوری بودن ابتدا کابل برق را به کنسول بازی متصل کرده که در صورت اتصال صحیح چراغ قرمز رنگ ریزی بر روی دکمه Power روشن خواهد شد. سپس کابل تصویر سه فیش یا کامپوننت به پشت PS2 متصل کرده و با دقت به رنگ پورتهای پشت تلویزیون، فیشها را وارد آن کنید. دسته اول بازی در پورت سمت چپ وارد شده، اگر مموری کارد برای ذخیره بازی نیز دارید در بالای پورت اتصال دسته امکان اتصال دارد؛ فقط دقت کنید تمام فیشهای دسته و تصویر و سوکت مموری درست و کامل وارد کنسول شده و صحیح نصب شوند.

راه اندازی وصل کردن ps2 پلی استیشن 2 روی تلویزیون

برای اجرای دیسک، بدون اینکه انگشتان دست بر روی بخش نقره ای و فاقد نوشته برخورد کند، از لبه‌ها آنرا گرفته و بر روی لنز و دقیقا روی موتور چرخنده لنز قرار دهید. برای اطمینان دقت کنید 3 عدد پین اطراف موتور بالای دیسک قرار بگیرند و دیسک دقیق و کامل بدون انحنا قرار گرفته باشد. پس از بستن درب دیسک و روشن کردن کنسول، چراغ سبز روشن شده و پس از نمایش دو منوی اولیه، وارد بازی خواهید شد.
برای اجرای بازی از روی فلش، نیاز است قبل از روشن کردن کنسول، فلش مموری پر از بازی را در پورت سمت چپ USB بصورت صحیح و کامل وارد کرده و سپس کنسول PS2 فلش خور را روشن کنید. پس از روشن شدن نیاز است تا مسیر اجرای بازی مشخص شود، لذا کنسول وارد منوی اولیه خواهد شد. با زدن دکمه X وارد منوی تنظیمات شده، بازهم با زدن دکمه X وارد منوی مموری کارت که برای هک کنسول بوده خواهید شد. بدون انجام هیچ کار اضافه با دکمه دایره برگشته ، از منوی تنظیمات هم دکمه دایره را زده تا به منوی اولیه برگردید. اما اگر روش را درست اجرا کرده باشید، بجای نمایش منوی اولیه وارد منوی لیست بازیهای داخل فلش شده و میتوان با زدن دکمه ضربدر هر بازی را انتخاب و اجرا کرد.

فلش خور کردن پلی استیشن 2

تنظیمات پلی استیشن 2 فلش خور

بدلیل تنوع مدلهای PS2 روشهای مختلفی باری فلش خور کردن وجود دارد؛ اما نکته مهم این است که در تمامی روشها فلش بازی فقط بازی های PS2 را از طریق فرمت ISO اجرا خواهد کرد. از طرفی کپی کردن فایل بازی بر روی فلش از طریق کپی مستقیم از روی دیسک بر روی فلش ممکن نیست و این راه تنها با کامپیوتر و از طریق برنامه‌های مخصوص انجام پذیر است که ممکن است زمانبر نیز باشد.

فلش خور کردن پلی استیشن 2

با کپی خور فلش PS2 میتوان بدون نگرانی از عمر لنز یا خرابی دیسک فایل بازی را بر روی فلش مموری از نوع USB 2.0 یا USB3.0 تا حجم 128 گیگ کپی کرده و از اجرای بازی بدون افت فریم یا لگ لذت برد. فلش خور کردن PS2 در دو روش کلی انجام میشود: 1- نصب IC مخصوص درون کنسول که در این حالت نیازی به مموری هک و انجام کارهای نرم افزاری نیست. 2- نصب برنامه مخصوص درون مموری کارت که بسته به مدل هر کنسول این برنامه و روش اجرای بازی متفاوت خواهد بود.
تنها کافیست فایل بازی را از روی دیسک بازی بصورت فشرده استخراج کرد یا از سایتهای دانلود بازی، فایل بازی پلی استیشن 2 را با فرمت ISO یا BIN دانلود کرد و با برنامه های مناسب مانند usbutil، فایل بازی را به داخل فلش با فرمت FAT32 کپی کنید.

مشکلات و آموزش های پلی استیشن 2

1- در صورتیکه بازی از روی دیسک اجرا نمیشود، ممکن است لنز فرسوده یا خراب باشد یا تنظیمات لنز آن بر اثر حمل نقل و جابجایی بهم خورده باشد. دیسک خراب یا پر از خط و خش باشد. دیسک به درستی و دقیق نصب نشده باشد. سرعت رایت و کپی دیسک با سرعت لنز یکسان نبوده که دستگاه نتواند فایل بازی را بخواند. در دستگاه به درستی بسته نشده باشد. یا اینکه اصلا کنسول کپی خور نبوده و فقط دیسک اورجینال را اجرا کند.

تنظیمات و راه اندازی پلی استیشن 2

2-در صورتیکه بازی از روی فلش اجرا نمیشود، فایل خراب بر روی فلش کپی شده. فلش در پورت دوم وارد شده. مسیر اجرای بازی بدرستی اجرا نشده باشد. روش کپی خور فلش با فرمت فلش سازگاری نداشته باشد.

لازم به ذکر است تمامی مدل ps2 فت یا اسلیم دارای درایو دیسک DVD و فن خنک کننده اینترنال هستند. پس همانند هر دستگاه دیگری که دارای فن داخلی برای خارج کردن باد گرم و خنک کردن کنسول است، پلی‌استیشن 2 را نیز باید در محیط صیقلی مثل سطوح شیشه‌ای قرار داد و اطراف آن نیز باید کاملا خالی و خلوت باشد تا فن خنک کننده بتواند کار خود را صحیح و کامل انجام دهد. بهمین دلیل کنسول PS2 را نباید روی فرش یا موکت قرار داد، زیرا به مرور گرد و خاک منافذ خروجی باد گرم را پوشانده و باعث آسیب جدی به CPU , GPU و یا مادربرد خواهد شد. 
از طرفی پلی استیشن 2 دیسک خور دارای درایو DVD بوده که باید در حالت فعالیت و روشن بودن دستگاه در مکانی ثابت مانده تا لنز خواندن اطلاعات بدون مشکل بازیها را بازخوانی کند. در صورتی‌که پلی استیشن 2 در حین روشن بودن بصورت افقی یا عمودی تغییر حالت شود یا حتی تکان بخورد، احتمال آسیب دیدن لنز و یا دیسک درون دستگاه وجود دارد. البته این محدودیت در مدلهای کاملا فلش خور بدلیل حذف و غیر فعال شدن دیسک درایو برطرف شده است.

اگر پس از مطالعه این مطلب، سوال یا ابهامی ایجاد شده، میتوانید با پرسش در همین صفحه باعث تکمیل این مقاله شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)