آموزش و راه اندازی PSP
9
مهر 1402
0 نظر

آموزش و راه اندازی PSP

برای استفاده صحیح و استاندارد از کنسول دستی PSP بهتر است آموزش راه اندازی و کار با PSP که بصورت 0 تا 100 توضیح داده خواهد شد را مطالعه کرد.

کلوپ بازی psp

پی اس پی با اینکه در پنج مدل اصلی تولید شده، اما بدلیل داشتن سیستم عامل یکسان تفاوتی در نوع استفاده ندارند. تنها تفاوتها در ظاهر، نوع کابل شارژ و جزئیات سخت افزاری انواع پی اس پی هستند که به همه موارد اشاره خواهد شد.
پی اس پی 1000 اولین و سنگینترین مدل (به همین دلیل به Fat به معنی چاق معروف شده) است که به همراه مدلهای 2000 ، 3000 و استریت دارای شارژر یکسان و طراحی یکدست هستند. البته PSP 1000 و مدل استریت امکان اتصال به تلویزیون را ندارند. مدل 2000 و 3000 (که بدلیل وزن کمتر و ظاهر نازکتر به اسلیم معروف هستند) با شباهت بسیار زیاد بهم ، همانند مدل قبلی خود دارای باتری قابل تعویض هستند که میتوان از برچسب اطلاعات که در محفظه باتری بر روی بدنه PSP چسبیده شده، با دقت به بالای این برچسب و عبارت Sony PSP-XXXX به مدل باتری مناسب همان دستگاه دسترسی داشت؛ یعنی اگر عدد اول بعد از کلمه Sony PSP- عدد 1 بود، مدل پی اس پی 1000 است، اگر آن عدد با 2 شروع میشد، مدل 2000 است و اگر عدد ابتدایی بعد از کلمه PSP عدد 3 بود آن مدل پی اس پی 3000 است. لازم است در هنگام تعویض یا تهیه باتری جدید به این مدل دقت کنید.

پی اس پی گو یا 3000؟

مدل چهارم PSP مدل گو بود که کاملا با مدلهای قبلی متفاوت است، طراحی کشویی شده، حافظه داخلی با پشتیبانی از رم M2 دارد (برخلاف باقی مدلها که از حافظه Memory Stick Duo بهره میبرند) و باتری آن نیز همانند مدل استریت بسادگی قابل تعویض نیست و نیاز به دانش اولیه دارد.

همه مدلهای سونی پی اس پی

سایت پی اس پی استریت

در نهایت مدل PSP E1004 که توسط سونی به PSP Street مشهور شده، با ظاهری تقریبا شبیه به مدلهای اسلیم طراحی شده که برای کاهش قیمت امکاناتی مانند بلوتوث یا وای-فای (که بدلیل کپی خور شدن در ایران کاربردی نداشتند) از آن حذف شده تا کاربران بیشتری را به خود جلب کند. تمام مدلهای تخت PSP از دیسک درایو UMD، کابل شارژ Mini USB و رم مموری استیک دو پشتیبانی میکنند، اما کابل شارژ و حافظه رم مدل PSP Go متفاوت از سایر مدلهاست.

بازی های پی اس پی گو

در سمت راست کنسول PSP دکمه کشویی خاموش / روشن کردن وجود دارد که با تکان دادن به سمت پایین روشن شده و اگر به سمت پایین نگه دارید خاموش خواهد شد. در صورت روشن بودن اگر این دکمه به سمت بالا حرکت داده شود، دستگاه قفل شده و هیچ دکمه ای کار نخواهد کرد، در همین حالت نیز اگر به سمت پایین حرکت دهید، پی اس پی به حالت استندبای خواهد رفت تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.
در سمت راست PSP دکمه روشن/خاموش کردن وجود دارد که با کشیدن آن به سمت بالا روشن خواهد شد. پس از روشن شدن منوی اولیه PSP ظاهر خواهد شد که در آن دسترسی به تنظیمات ، ویدئو، موزیک، عکس ، بازیها وجود دارد. با تکان دادن D-Pad به سمت بازیها و زدن دکمه X وارد منوی بازی میشویم. در این بخش 3 گزینه وجود دارد:
Game Sharinig که برای انجام بازیهای 2 نفره مناسب است
Save Data Utility که سیو بازیهای انجام شده در آن قابل مشاهده یا حذف است
Memory Stick Duo که فایل اصلی بازی در این قسمت وجود دارد و با انتخاب بازی توسط دکمه ضربدر وارد بازی خواهد شد.
برای خروج از بازی نیز میتوان با فشردن دکمه Home و انتخاب گزینه Exit وارد منوی اولیه دستگاه شد.

منوی اصلی بازی پی اس پی

آموزش دانلود بازی برای psp

فایل بازیهای PSP در اینترنت بصورت رایگان و فراوان وجود دارند. با جستجوی کلمه PSP Free Roms یا PSP Free Games در اینترنت، به اولین سایتهای معرفی شده در گوگل مراجعه کنید و فایل بازی دلخواه را دانلود کنید. گفتنی است فایل بازی مناسب PSP در دو حالت ISO یا CSO وجود دارند، پس اگر فایل با فرمت دیگری باشد، قابل اجرا نخواهد بود. ضمن اینکه اکثر سایتها فایل دانلودی خود را بصورت Zip شده بارگذاری میکنند، پس اگر فایل بازی بصورت فشرده و زیپ شده دانلود شد، پس از اتمام دانلود میتوان از داخل فایل نهایی را استخراج کرد.

دانلود و نحوه نصب بازی در psp

پس از در اختیار داشتن فایل مناسب، از 2 طریق میتوان برای کپی بازی درون حافظه PSP اقدام کرد.
1-اتصال مستقیم PSP به پورت USB کامپیوتر و انتخاب گزینه USB Mode از منوی تنظیمات PSP. پس از این فایلهای داخل حافظه رم PSP در کامپیوتر نمایش داده خواهد شد که میتوان فایل بازی ISO یا CSO را در پوشه Game کپی کرد. پس از اتمام کپی نیازی به نصب نیست و کافیست دوباره USB Mode را غیر فعال کرد و کابل را جدا کرد. بازیهای جدید در قسمت مموری استیک دو قابل مشاهده هستند.

روش اتصال PSP به کامپیوتر


2-اتصال حافظه رم به کامپیوتر از طریق رم ریدر. با این روش میتوان فایلهای هر نوع رم (اعم از مموری اس دی، خشاب تبدیل / مموری استیک دو یا رم M2 به شرط پشتیبانی پورتهای کامپیوتر یا لپتاپ از آن رم) را مشاهده کرد و همانند روش اول فایل بازی را کپی کرد. طبیعی است در صورت تکمیل حافظه، فایل های قدیمی بازی پاک شده تا ظرفیت خالی آزاد شود.
در صورتیکه اجرای بازیهای بسیار کند شده یا منوی بازی روان نیست، تنظیمات کپی خور دستگاه بهم خورده است. برای برگرداندن به حالت اولیه، لازم است در منوی اصلی PSP دکمه Select را زده، در منوی ظاهر شده هر 3 خط اول را به حالت Default تغییر داد. با زدن دوباره دکمه Select منوی دستگاه و بازی روان شده و مشکل برطرف شده است.

برطرف شدن مشکلات تنظیمات پی اس پی سونی

اگر پس از مطالعه این مطلب، سوال یا ابهامی ایجاد شده، میتوانید با پرسش در همین صفحه باعث تکمیل این مقاله شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)