آموزش کامل استفاده از کنسول PS4
12
مهر 1402
0 نظر

آموزش کامل استفاده از کنسول PS4

آموزش صفر تا صد ps4 که شامل مدلهای پی اس فور فت ، پلی استیشن 4 اسلیم یا پی اس 4 پرو میشود در این مقاله در اختیار کاربران قرار میگیرد.

انواع پی اس فور و بررسی ارزش خرید هر کدام

کنسول بازی پلی استیشن ۴ که یکی از موفق‌ترین کنسول‌های ساخت سونی در صنعت کنسول‌های بازی و ویدیو گیم است در سه مدل ارائه شده است. سری فت اولین مدل بوده که مشابه نام خود با ابعاد بزرگ و سنگین طراحی شده است. پس از آن مدل اسلیم تولید شد که با ظاهری باریک‌تر و وزن سبک‌تر همان کارایی و کارکرد مدل فت را ارائه می‌کرد و در نهایت مدل پلی استیشن ۴ پرو عرضه شد که از لحاظ ابعاد مقداری بزرگتر است؛ اما تفاوت اصلی در سخت‌افزار آن است که می‌تواند پردازش قوی‌تر و بالاتری را نسبت به مدلهای قبلی خود انجام دهد. با توجه به اینکه مدل‌های فت و اسلیم دارای سخت‌افزار مشابه با هم بوده و تفاوت‌هایی جزئی در مشخصات سخت افزاری و ظاهر دارند نمی‌توان تفاوت چندانی بین آنها قائل شد و انتخاب بین آنها بر اساس بودجه‌ای است که خریدار مشخص می‌کند، از همین رو بازی‌ها در هر دو کنسول به یک شکل اجرا میشوند و همه بازی‌ها اعم از بازی‌های قدیمی سال ۲۰۱۴ تا بازی‌های ۲۰۲۳ نیز به راحتی و بدون مشکل بر روی هر دو کنسول اجرا می‌شوند، اما کنسول پلی استیشن ۴ پرو به خاطر سخت‌افزار قوی‌تری که دارد می‌تواند همان بازی‌ها را با کیفیت بهتر و رزولوشن بالاتر پخش و اجرا کند.
لازم به ذکر است مدل ps4 فت ، اسلیم یا پرو همگی دارای درایو دیسک بلو-ری ، فن خنک کننده و هارد داخلی هستند. پس همانند هر دستگاه دیگری که دارای فن داخلی برای خارج کردن باد گرم و خنک کردن کنسول است، پلی‌استیشن 4 را نیز باید در محیط صیقلی مثل سطوح شیشه‌ای قرار داد و اطراف آن نیز باید کاملا خالی و خلوت باشد تا فن خنک کننده بتواند کار خود را صحیح و کامل انجام دهد. بهمین دلیل کنسول PS4 را نباید روی فرش یا موکت قرار داد، زیرا به مرور گرد و خاک منافذ خروجی باد گرم را پوشانده و باعث آسیب جدی به CPU , GPU و یا مادربرد خواهد شد. 
از طرفی پلی استیشن 4 دارای هارد حافظه داخلی (500 گیگ یا 1 ترابایت) بوده که باید در حالت فعالیت و روشن بودن دستگاه در مکانی ثابت مانده تا هد خواندن اطلاعات بدون مشکل حرکت کند و بازیها را بازخوانی کند. در صورتی‌که پلی استیشن 4، در حین روشن بودن بصورت افقی یا عمودی تغییر حالت شود یا حتی تکان بخورد، احتمال آسیب دیدن لنز ، دیسک درون دستگاه و هارد داخلی وجود دارد. پس در صورتیکه نیاز به تغییر مکان یا خواباندن یا ایستاده ماندن PS4 دارید، ابتدا باید آنرا خاموش کرد تا قطعات مکانیکی آن کاملا ثابت شده و سپس آنرا تکان داد.

تنظیمات و راه اندازی اولیه ps4

اتصال کابل برق و کابل HDMI (که تنها راه اتصال به تلویزیون یا مانیتور است) در قسمت پشت کنسول وجود دارد. برای اتصال دسته بیسیم PS4 کافیست آنرا فقط یکبار و برای اولین بار با کابل میکرو USB مناسب (که قابلیت انتقال دیتا داشته باشد شبیه به روشی که در دسته PS3 نیز وجود دارد) به یکی از دو پورت USB جلوی کنسول PS4 متصل کرد. در صورتیکه کنسول آن دسته را شناسایی کرد و بصورت سیمدار قابلیت کنترل منوی اولیه را داد یا داخل بازی کارکرد کاملی داشت، دسته را میتوان بصورت بیسیم نیز استفاده کرد؛ این روش برای هر دسته برای بار اول مورد نیاز است و تا 4 سدته را میتوانب صورت بیسیم به PS4 متصل کرد. لازم به ذکر است دسته PS4 را نباید با برق مستقیم و یا حتی با شارژر گوشی ها شارژ کرد و تنها از طریق ولتاژ پایین مانند انواع پورت USB روی کنسول ها، لپ تاپ و کامپیوتر، تلویزیون ها و با شارژرهای مخصوص دسته PS4 امکان شارژ ایمن مقدور است.
پس از اتصالات اولیه، برنامه سیستم عامل آیکن اجرای بازی از روی دیسک بلو-ری را در انتخاب اول قرار خواهد داد. اما میتوان با چپ و راست کردن یا رفتن به منوی بالا، به گزینه های دیگر دسترسی داشت. در صورتیکه بازی ( بصورت قانونی، اکانتی یا کپی خور شده) بر روی هارد نصب شده باشند، در کنار آیکن دیسک بازی، سایر بازی ها لیست میشوند.
1-روش دیسک اورجینال : سنتی ترین و قدیمی ترین روش اجرای بازی از روی دیسک اورجینال بلو-ری پلی استیشن 4 است. پس از زدن دکمه X بر روی بازی ، حجم مهمی از دیسک بر روی هارد نصب خواهد شد و پس از اتمام نصب وارد بازی خواهد شد. لازم به ذکر است در این حالت ممکن است دستگاه به آپدیت سیستم عامل سازگار با بازی نیاز داشته باشد و یا حتی در میانه بازی نیاز به نصب آپدیت های مخصوص بازی باشد. در این شرایط به وضعیت کپی خور بودن کنسول دقت کنید که اگر کپی خور فلش یا اکانتی است، نباید تحت هیچ شرایطی و حتی 1 لحظه به اینترنت متصل شود.
2- نصب بازی قانونی روی هارد: ایمن‌ترین و قانونی‌ترین روش نصب بازی خرید فایل بازی اصل بصورت اینترنتی از سرورهای سونی است که پس از پرداخت به قیمت ارز اجازه دانلود بر روی هارد داخلی کنسول PS4 داده میشود. این روش با اینکه تمام آپدیتهای امنیتی ، آپدیت بازی ها ، نصب DLC و پچهای بازی را پشتیبانی میکند، اما کاربر را مجبور به خرید قانونی و پرداخت به قیمت ارز خواهد کرد. ضمن اینکه با استفاده از این روش گزینه سوم اجرای بازی از دسترس خارج خواهد شد.
3- نصب بازی هکی و اکانتی : بازی اکانتی به بازیهای مشترک با فرد دیگر در نقطه‌ای از جهان گفته میشود که معمولا بدون اجازه و آگاهی صاحب اصلی بازی درون هارد PS4 نفرات بعدی کپی خواهد شد. این روش باعث میشود که به جدیدترین بازیها دسترسی داشت، اما امکان اتصال به اینترنت را تقریبا از کنسول حذف میکند، تا زمانیکه قرار شود بازیهای جدید نصب و ریخته شود که در این شرایط پس از پاک شدن کامل اکانت و تمام بازیهای مشترک در آن، برای مدت کوتاهی میتوان به اینترنت متصل شد و اکانت شخص جدیدی را (حتی بدون رضایت وی) نصب کرد. این روش با آنکه روش ارزانتری نسبت به دو روش قبلی است، اما چون به نوعی سرقت دارای دیجیتال شخص دیگری است و اخلاقی نیست، توسط سونی و شرکتهای بازیساز پشتیبانی نشده و حتی ممکن است کنسولی که بازی اکانتی هکی روی آن نصب شده، دچار جریمه های سفت و سخت مانند غیر فعال شدن موقتی یا دائمی (بن شدن) توسط پلی استیشن شود. از اینرو نباید چنین کنسولهایی را بی هماهنگی و خودسرانه به اینترنت متصل کرد و در صورت نیاز به اینترنت باید تمام فایلها و بازیهای اکانت کاملا پاک شوند.
4-نصب بازی کپی با فلش : این روش ارزانترین و بهترین راه برای انجام بازی ارزان (تقریبا رایگان) در کنسول PS4 است که از طریق نرم افزار خاصی و 1 فلش امکان اجرای بازی را میدهد. کافیست نسخه سیستم عامل کنسول پایینتر از نسخه نرم افزار کپی خور کردن باشد، سپس با باز کردن صفحه مرورگر و سپس وارد کردن فلش مموری هک کنسول انجام شده و اماده اجرای بازی های نصب شده درون هارد PS4 است. پس از اینکه بدون پرداخت هزینه هنگفت فایل بازی PS4 از اینترنت و سایتهای مختلف دانلود شد، با هارد اکسترنال یا فلش مموری به پورت USB متصل شده و نرم افزار کپی خور که Golden Hen نام دارد، به کاربر اجازه نصب بازی جدید را از روی هارد یا فلش داده و پس از پایان کپی و نصب، بازی بدون هیچ محدودیتی قابل اجرا خواهد بود. در این روش حتی میتوان جدیدترین DLC و آپدیتهای بازی را نیز نصب کرد و در نهایت با پاک کردن بازی از منوی اصلی کنسول، فضای لازم را برای نصب بازی جدید از همین طریق خالی کرد.
لازم به ذکر است این روش چون همیشه در حال بروز رسانی برای پایداری و ثبات بیشتر است و نسخه های مختلف Golden HEN وجود دارند، پس کنسولهای PS4 که از این نرم افزار پشتیبانی میکنند محدود هستند و از همین رو آنها بدلیل روش ارزانی که دارند و تعداد محدودی که آپدیت پایین در سیستم عامل PS4 وجود دارد، قیمت بالاتری نسبت به سایر مدلهای کپی خور نشده دارند که این اختلاف قیمت در اولین بارهای کپی بازی جبران خواهد شد.
بدیهی است این روش نیز برای پلی استیشن سود آوری نداشته و توسط سونی تایید نمی‌شود، پس در این روش کپی خور هم نباید به اینترنت متصل شد و تنها راه بازی از هارد بصورت آفلاین و یا تهیه دیسک اورجینال است.

آموزش ps4 کپی خور

در ابتدا نیاز است تا فایل بازی PS4 که معمولا حجیم است را از اینترنت دانلود کرد. مجموعه فایلهای بازی پلی‌استیشن 4 که در نهایت و پس از اتمام دانلود یا استخراج (Exract) باید از فایل فشرده ISO یا RAR به یک فایل با فرمت PKG تبدیل شود، به حافظه خارجی مانند فلش مموری یا هارد اکسترنال کپی شود. حافظه خارجی به پورت USB دوم PS4 متصل شده و کنسول را روشن کنید.
پس از روشن شدن و نمایش منوی اولیه، گزینه مرورگر که با علامت WWW مشخص است، با زدن دکمه ضربدر وارد شده و بدون انجام هیچ کاری منتظر مانده تا پیام وارد کردن فلش هک ظاهر شود. در این لحظه فلش مموری مخصوص که همراه کنسول کپی خور شده ارسال شده را به پورت USB اول کنسول که خالیست وارد کنید. تا شناسایی اسکریپهای فلش توسط مرورگر صبر کنید و پس از 10 الی 15 ثانیه پس از پیام دکمه ضربدر را بزنید. حال پیام کوتاهی با عبارت Golden HEN Loaded ظاهر میشود که نشان کپی خور شدن کنسول است، این حالت تا زمانیکه PS4 روشن بماند و به حالت Turn Off PS4 و خاموشی کامل نرود، ادامه خواهد داشت و نیازی نیست برای اجرای هر بازی این روند تکرار شود.
حال با رفتن به تنظیمات اصلی کنسول، در ابتدای بخش تنظیمات گزینه Golden Hen باز و فعال شده است. با انتخاب PKG Manager میتوان به محتوای داخل حافظه خارجی دسترسی داشت که اجازه نصب بازی را درون هارد PS4 خواهد داد. هر بازی بستگی به حجم آن مدتی طول خواهد کشید تا نصب شود. پس از اتمام نصب به منوی اولیه برگشته و آیکون بازی جدید را مشاهده خواهید کرد. با باز کردن آن وارد بازی خواهید شد و تا خارج نشدن از بازی میتوان با خیال راحت از بازی دلخواه لذت برد. در صورت نیاز به تعویض یا نصب بازی جدید، با فشردن دکمه Home از بازی خارج شده و اگر بازی دیگری در حافظه خارجی دارید نصب کرده یا بازی های دیگر نصب شده را اجرا کنید. حتی میتوان برای استراحت دادن به کنسول و حفظ حالت کپی خور فلش، از منوی خاموش کردن گزینه Sleep Mode را انتخاب کرد، (این روش برای مدلهای Fat بدلیل روشن ماندن فن و جریان بسیار پایین برق چندان پیشنهاد نمی‌شود، اما در مدلهای اسلیم و پرو باعث استراحت بسیار مفید خواهد شد)

اگر پس از مطالعه این مطلب، سوال یا ابهامی ایجاد شده، میتوانید با پرسش در همین صفحه باعث تکمیل این مقاله شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)